Monday, September 10, 2007

Orkanen Felix

Tirsdag 4. September traff orkanen Felix Nicaragua. Mellom 30 000 og 40 000 mennesker har blitt sterkt rammet. Mange tusen er evakuert. Det er snakk om rundt 20 000 hjemløse. Organisasjonen vi skal arbeide med (AMC) har dannet flere flyktningeleirer. Rundt 100 mennesker er fortsatt savnet. Over 130 er døde som de vet om. Avisene skrev om lik som fløt i vannet. Orkanen har truffet områdene rundt grensen til Honduras (helt nord-øst i Nicaragua). Dette er av Nicaraguas fattigste områder, hvor store deler lever i ekstrem fattigdom. De fleste innbyggerne her miskito-indianere. Waspam, et av de hardest rammede områdene, er av stedene jeg og Ingunn skal bo på mens vi er i Nicaragua. Det er også meldt minst 5 nye orkaner, hvorav 3 av dem skal være virkelig store, til karibien i løpet av sesongen, som visstnok er fra juni til november..

Jeg vet ikke om dette vil føre til at vi skal arbeide med dette mens vi er i Nicaragua. Jeg har bare fått beskjed fra organisasjonen om at de er i fullt arbeid med flyktningene og de rammede, og at skadene er store, og alle tall er veldig usikre.

Denne saken viser meg hvor utrolig lite oppmerksomhet Latin-Amerika får i media. Her er det kanskje snakk om nærmest 200 omkomne, og media bryr seg knapt. Orkanen Dean derimot, ble forsidesak. Orkanen Dean drepte 18 mennesker.

Det er i dag 11 dager til jeg drar til Nicaragua.

1 comment:

Ingrid said...

Jeg tenkte på deg da jeg så det på dagsrevyen. Jeg håper du ikke blåser bort. Dessuten synes jeg du er kul som skal gjøre noe nyttig og bra. Heia Astrid!