Friday, November 16, 2007

Good-bye

Etter nesten tre uker med minimal tilgang til internett, var det deilig å returnere til Bluefields og sitte her å sjekke mail, fjesbok og blogg igjen. Det er rart hvor avhengig man blir av slikt.

Laguna de Perlas er en liten by med i overkant av 1000 innbyggere. Alle kjenner alle, og trives med det. De har for bare noen uker siden fått vei. Tidligere har de brukt stiene sine og pangaer (små båter). De lever hovedsakelig av fisk og kokain. Fiskerne drar faktisk på jobb i håp om å fiske kokain og ikke fisk. Laguna ligger i karibien, og kokainsmuglere fra Colombia kaster pakker med kokain i havet og lar fiskerne ved Nicaraguas kyst fiske dem opp. Fiskerne selger kokainen videre til bestemte nicamenn i hver by som sender dem videre til Managua og så bærer det nordover til USA. Alle vet hvem de skal selge kokainen til hvis de finner noe. Den viktigste av dem heter Ted. Vi har sett huset til Ted. Det er digert og dekket med blå keramikkfliser. Ted er en smart mann. Han tjener haugevis med penger, og bruker mye på folket i landsbyen. Hvis noen trenger hjelp, er det bare å gå til Ted. Han har egne båter, så han får deg på sykehuset. Trenger du penger, vil han hjelpe deg. Ted har til og med sitt eget baseball-lag. Hvis politiet eller noen skulle finne på å ta Ted, går hele landsbyen imot. (Dette skjer ikke så ofte siden politiet er korrupt og liker Ted). Ted er lur.

På grunn av lett tilgang til kokain er det mange av innbyggerne som er narkomane. Men sett bort fra det, er Laguna de Perlas et fantastisk sted. Både jeg og Ingunn hadde tårer i øynene i dag tidlig da vi satt i pangaen på vei til Bluefields. Oppholdet vårt her har vært veldig annerledes enn i Bluefields. AMC i Laguna arbeider først og fremst med forebygging av HIV/AIDS og seksuelt overførbare sykdommer (SOS). Det er ikke så mange som har disse sykdommene, men de er redd for rask spredning. Vi ble tidlig overrasket over folkets syn på sex her. Siden barn og foreldre ofte bor i et og samme rom, og ofte i samme seng, er sex blitt et vanlig syn fra man er små. Det er vanlig å begynne å eksperimentere seksuellt fra man er i 8-årsalderen. Om det går an? Ja, det gjør visst det. De er heller ikke altfor flinke til å holde seg til én partner. En venn av oss i Laguna har 22 søsken. Alle søskenene fra samme far, men med 18 ulike mødre. Dette er ikke uvanlig. Så hvis HIV/AIDS blir mer utbredt her, så kommer det til å bli ille. Kirkens Nødhjelp er hovedsponsoren av disse prosjektene, så det var veldig gøy å virkelig få se hva pengene går til. AMC har ungdomsgrupper, kvinnegrupper, herregrupper, pastorgrupper, møter på skolen, radioprogrammer og mer, som alle dreier seg om informasjon om HIV/AIDS og SOS. Kirkene står svært sentralt i alle de små samfunnene her, så samarbeid med de ulike pastorene er en vesentlig del av arbeidet. De hadde lenge vanskeligheter med dette, men nå kan pastorene snakke åpent om HIV under en gudstjeneste, så det har vært stor fremgang. Jeg og Ingunn fant ut at vi ikke visste så veldig mye om emnet, så vi måtte sette oss grundig inn i dette. Vi fikk selv lede et av ungdomsmøtene, hvor vi åpent snakket om sex, sykdommer og seksuelle forhold med ungdommer som knapt fniste. Fantastisk. Vi lærte minst like mye som dem gjorde.

Det som har vært så fantastisk med oppholdet i Laguna er den sosiale delen. Vi har fått lokale venner som vi nok kommer til å holde kontakten med i år fremover. De har tatt oss med ut å danset, gått turer, sett på basketballturneringer og hatt det veldig gøy. Vi bodde veldig fint hos kjempetrivelige folk og spiste kjempegod mat. Menneskene her er virkelig avslappete (noen ganger ganske ineffektive), positive og svært vakre. De er, som i Bluefields, afroamerikanere og snakker ya-man (creolsk). De røyker ugress (marihuana), går med skaut, spiller basket og går i gangsta'-klær. Når man går forbi noen på gata sier man ikke good-day, men kun good-bye . Dette fant vi svært underlig de første dagene, men etter hvert gikk vi også rundt å sa good-bye til mennesker vi akkurat hadde møtt. En smule preget av kulturen her, har vi fått rasta. Vi har rett og slett blitt wannabe ya-mans. Bilder vil komme.

5 comments:

Anonymous said...

Ya man! snille lydige jente. Hade på bade, ser ei i mårra!

Anonymous said...

Hei bestevennin.

Det høres ut som du opplever masse og har det bra, tross all elendigheten. Det du er vitne til disse få månedene i Nicaragua er sikkert bare en bitte bitte liten brøkdel av hvordan den virkelige verden egentlig forløper - når vi tenker utenfor Norge og vestens landegrenser. Det er litt skummelt å tenke på... Du lærer sikkert enormt masse som du kan ta med deg hjem hit :) Jeg gleder meg til historier.

Det er spennende å lese bloggen din. Da kan jeg drømme meg litt vekk fra lesesalen. Her i Trondheim skjer det langt fra så mye som der du er, men det skjer da noe likevel. Jeg har levert begge oppgavene mine og fått bestått (yay.) og tilogmed fått noen fine kommentarer (yay.) Så nå er det tid for eksamenslesing (ew.)

Her i Trondheim er det nå blitt vinter med frost og litt snø. Det går mest i slaps, men idag har vi frost. Trioen Maja, Henny og Bergljot (av og til assistert av Stian og Ole) har det fin-fint i leiligheten. Ellers er jeg og Stian ofte hos E&E. Vi er hekta på brettspill for tiden og har spilt mange fantastiske bra spill! Tror du vil ha elsket dem du også, akkurat som meg. Signe har fått to små fortenner og gjør morsomme grimaser når jeg putter henne i badekaret sånn at tennene kommer til syne.

Mamma kommer på besøk og skal være her over en uke. Det gleder jeg meg masse til. Lars kommer også og skal være her en helg. Han er blitt så høy at det er ikke til å tro. Jeg tror tiden hvor jeg (og du) vant over han i vannkrig er over. Det er stortsett det som er nytt her. Jeg skal snart sende deg en mail med litt mer detaljert informasjon og litt bestevinns-snakk.

Ta vare på deg selv. Stor klem fra Maja :)

Ragne Marie said...

Hei dere!
Jeg ble skikkelig rørt av denne lesninga..
Og dere er skikkelig flinke. Dinamarca er jo kaotisk nok i seg selv, det var der jeg var, men hvis det var en skole som var enda "verre", kan jeg tenke meg det var tøft.
Nyt siste tida!
Klem fra Ragne

Anonymous said...

hei hei!

Å, Astrid, det høres helt utrolig spennende ut! Håper du vet hvor heldig du er som får oppleve dette, og å komme ut av den lille norske bobla for en stund. Kan ikke skade noen... Gleder meg til og se bilder (og deg:)) Klem fra Line

Karoline said...

Hei paa deg :)

Naa har du sagt fra deg alle rettigheter til aa erte Petter. Hehe! Fint aa hoere at du har det bra!

Her om dagen hoerte jeg "glade jul" paa fransk i underetasjen.. Det naermer seg. Blanda foelelser.

Eg savn deg.